Aanschaf audi rs

Aanschaf audi rs algemeen

Recent en bij veel autohandelaren, zijn steeds vaker ‘youngtimers’ te zien met een lage km-stand en een goede prijs. Is die km-stand wel zo betrouwbaar? En hoever gaat NAP eigenlijk?

Het is geen geheim dat wanneer je een auto importeert vanuit het buitenland (maakt niet uit welk land dat is overigens), men ‘m voor de keuring de middelen heeft om de kilometerstanden vaak terug te kunnen draaien. Bij keuring en invoer zal de auto uiteindelijk geregistreerd worden met het op dat moment bekende km-stand en in de verkoop worden gezet.

Je denkt dat je een redelijke youngtimer met lage stand te pakken hebt. Maar is dat wel zo? Tegenwoordig worden auto’s voor verschillende markten gebouwd waaronder europa, amerika maar ook de rest van de wereld. Vaak wordt gebruik van een ontwerp dat een one-size-fits all heet. De ene auto in europa hoeft bijv. geen speciale aanpassingen aan o.a het koelsysteem zoals dat wel in amerika zou moeten.

Daar heb je immers gebieden of regio’s waar het zo 30 tot 40 graden dagelijks kan zijn. Een auto die niet voldoende voorzien is van koeling kan hierdoor in de problemen raken. De RS6 C5 Sedan die in amerika in bepaalde delen verkocht is, heeft zo’n uitbreiding op zulke koeling. Achter de intercoolers is ruimte gemaakt om aan beide kanten, de auto te voorzien van 2 extra kleinere radiatoren:

RS6 Koeling

Dit garandeert ook dat de auto in iedere weersomstandigheid zal blijven functioneren. Koeling is immers noodzakelijk voor een auto. Afijn, om zelf niet al te veel van het oorspronkelijke onderwerp af te glijden terug naar af. Iedere audi die ooit bij de dealer is gezet voor uitlezen, reparaties, onderhoud, dat soort zaken, wordt aan de hand van het unieke chassisnummer, geregistreerd, en zoal bijgehouden wat er is gedaan en belangrijk, op welke km-stand.

Een handelaar kan de auto wel importeren naar NL of Belgie toe, de km-stand terugdraaien, maar dit komt bovendrijven als de auto ooit in onderhoud is geweest bij de dealer. De km-stand kan dan namelijk afwijken op waarop je ook weet, deze auto is qua stand helaas teruggedraaid. Het zit ‘m ook niet alleen in handelaren. Ook particulieren maken zich hieraan schuldig.

Net voor APK wordt de teller een stukje teruggezet, en NAP ingevoerd op waarop het lijkt dat de auto een logische stand zou hebben. Een auto met een lagere stand zou immers toch een betere verkoopsprijs moeten bepalen? Dat klopt in grote lijnen. Echter een KM-stand zegt helemaal geen ruk over de staat van de auto.

Nu dat je weet hoe je de standen bij audi eventueel op kunt vragen aan de hand van een chassisnummer is het belangrijker te kijken naar de gedane onderhoud en de km-stand even gewoon te negeren. Een auto die goed, regelmatig en vaak bijgehouden is werkt in de regel veel betrouwbaarder dan een auto op waarop bezuinigd is.

Bij het type Audi RS kan je voor dure reparaties komen te staan. Ik ben er zelf getuige van want ik heb een RS4 B5 2.5+ jaar in mijn bezit gehad. Ik ken de klappen van de zweep en ga me straks aan een RS6 C5 wagen. Die vallen in de regel vaak 1.5x zo duurder uit. In wegenbelasting, verzekering, verbruik en onderhoud.

Is het het waard? De verhalen die ik hoor en lees met o.a de rijervaring en beleving, ja. Ik mag dan bijna 100.000km in 2.5+ jaar tijd hebben gereden, er spijt te van hebben gehad absoluut niet. Ja je komt soms voor een dure kostenpot te staan, maar dat is nu eenmaal het euvel met het rijden van een snelle audi RS uitvoering.

Die dingen waren terug in de tijd, het beste wat je kon krijgen uit heel de stal van Audi. Technologie wat destijds bijna state of the art was, vergeleken met andere merken. Nu dat de tijden zijn veranderd is ook Audi veranderd. Nu produceren ze natuurlijk ook goede, sterke en betrouwbare motoren, welk zuiniger en net zo snel kunnen zijn.

Als je stilstaat bij wat Quattro GMBH doet, dan weet je dat wat ze doen enorm over nagedacht is, en motoren redelijk bulletproof kunnen zijn mits goed onderhouden. Een chiptune voor een RS4 B5 brengt deze met 45PK (425pk) / 130nm koppel (570nm) omhoog. Een standaard RS4 B5 blok kan meer dan 550 tot wel 600PK aan voordat je andere dingen moet gaan aanpassen, waar ze nog jaren probleemloos kunnen functioneren.

Ook een RS6 C5, welk standaard met 450pk en 560nm komt, valt relatief eenvoudig op te krikken naar 500PK en 670nm. Zoals je ziet zijn dat voor louter een remap indrukwekkende cijfers. De motoren zijn er ook voor gebouwd. Veel sterker ook. Dat mag ook voor die prijsklasse, dat je gewoon het beste van het beste kunt verwachten.

Dingen die stuk gaan en zeker met auto’s van 15 jaar of ouder zal je altijd hebben. Wat me opvalt is dat de bouwkwaliteit van een RS4 B5 gewoon veel beter is dan ter voorbeeld, een Golf 3 VR6, en technische storingen gewoon minder vaak voorkomen als met zulke auto’s of een S4 B5 om maar even een goed voorbeeld aan te raden.

Wil je dus een snelle Audi rs kopen, en twijfel je over bepaalde zaken? Vraag iemand die er expertise in heeft (een automonteur bijv) om mee te gaan, een proefrit te maken en vooral even op de brug te kunnen plaatsen voor inspectie. Dat laatste is het allerbelangrijkste. Rare geluiden, tikkende dingen, rammelende zaakjes zijn signalen dat er iets aan zal gaan komen.

Helaas ben je met een RS uitvoering vaak 1.5 tot 2x duurder uit dan een S uitvoering. De onderdelen zijn soms hetzelfde maar kosten gewoon even 1.5x meer dan de S variant. Als je het gewoon betaalbaar wil, is het een tip om via Audi polen te bestellen. Er zijn ook handelaren op Ebay actief (in polen) die zulk soort onderdelen op typenummer kunnen leveren.

Het verschil? Het is de prijs! Want alle audi onderdelen worden zo goed als gemaakt in polen zelf. Het verschil is dat je hier de marge bovenop er nog eens voor moet betalen in verhouding met de dealer in NL of DE. Alleen het verschil al van een fancontroller Audi RS4 B5 (270 euro in NL, 250 euro in DE) is gewoon een krat bier wat even uitgegeven wordt.

Als je het helemaal goed wilt hebben, en je auto ongeacht audi onderhouden wilt houden, dan is het het beste om je Audi met regelmaat naar de dealer in polen te brengen, daar een paar nachtjes te verblijven, en de auto weer naar NL mee te nemen. Het kan honderden tot wel duizenden euro’s op jaarbasis schelen, en je hebt er een echt audi onderhouden auto in bezit!

0 comments on “Aanschaf audi rs algemeenAdd yours →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *