Gold heat wrap - warmte afweren

Gold heat wrap

In m’n zoektocht naar het vinden van ‘meer’ gratis vermogen stuit ik op gold heat wrap. Het is goudachtig lijkende tape wat voornamelijk bedoeld is om ‘radial heat’ zoal af te schermen of te ‘weerkaatsen’. Sinds dat ik mijn RS4 B5 Aem intake in mijn auto heb zitten en na een kleine sprint een behoorlijke warmte voelde ook bij het ‘schildje’ ging ik op onderzoek uit.

Het blijkt dat o.a de uitlaat-spruitstuk als een malle warmte afgeeft en de rest onder de kap als het ware verwarmt. Onder normale rijomstandigheden met een goede rijwind is er niet zoveel aan de hand. Maar een paar sprintjes en je krijgt al snel last van heatsoak daar waar RS’en om bekend staan. Dit komt door de zeer compacte ruimte en een flinke motor met 2 turbo’s op z’n plek.

Gold heat wrap - warmte afweren

Gold heat wrap wordt toegepast om bijv. een inlaat te beschermen van niet convectionele maar radiale warmte. Om radiale warmte uit te drukken kan je het best voor een kachel, bbq of kampvuur staan, je hand voor je gezicht te houden, en deze weer weg te doen. Je voelt vervolgens het effect van radiale warmte op je gezicht. Dit gebeurd dus ook onder de motorkap en vooral met hete delen zoals een uitlaatspruitstuk of turbo.

Het gouden achtige look zorgt ervoor dat radiale warmte als het ware gereflecteert wordt en de onderliggende materialen beschermd blijven van deze warmte. Hierdoor zijn dingen zoals heat-soak of een verhoogde inlaat temperatuur minder snel van toepassing dan normaal het geval zou zijn. De afgelopen dagen heb ik dan ook veel gelezen over dit spul en dat het tegenwoordig steeds vaker toegepast wordt op auto’s.

Heatsoak is bij een RS4 of RS6 na een klein poosje cruisen een best probleem. De radiale warmte warmt als het ware alles onder de kap op ondanks de rijwind. Het nadeel is dat je door warmere lucht vermogen kunt gaan verliezen en de turbo’s harder moeten werken om de al warme lucht, te comprimeren en vervolgens via de intercoolers de motor in te jagen.

Ik heb via internet meteen een 15 tal rollen met gold heat wrap gekocht, om klein te beginnen, en langzaam maar zeker op te werken over de komende periode’s. Dit zijn geen mods die veel pk’s zullen brengen, deze mods moet je alleen doen als je het maximale uit je bestaande setup wilt behalen en dit langer ook kunt blijven doen zonder snel tegen warmteproblemen aan te lopen.

Gold wrap engine bay

De prijs van gold wrap is niet zo bijster veel. Ik zou wel kiezen voor een bekend en goed merk ipv chinese aftermarket spul. Het modden zelf is niet zo spannend. Zelf wil ik beginnen met de intercoolers. Deze zitten onderop en wil ik langzaam maar zeker naar boven toe werken.

Wrapped intercooler

Het is bij intercoolers altijd de bedoeling dat je het omliggende materiaal in een gold wrap weet te zetten. De finnen zelf dienen altijd vrij en open te zijn daar waar de lucht doorheen kan om af te koelen. Deze mod zal nog geen 1% invloed hebben, maar als je naar boven toe werkt richting de inlaatspruitstuk van een RS4 (de onderkant bijv, in combinatie met intake spacers van plastic) dan kan het op langere termijn veel meer gaan schelen.

Ik wil m’n auto niet te opvallend goud hebben. Het hoeft ook geen formula 1 auto te gaan worden verder. De gold wrap kan bijv. ook toegepast worden onder de auto zelf daar waar bijv je uitlaat naar toe loopt. Hiermee kan je de hitte die een uitlaat maakt weren uit het compartiment. Zodra ik begin komt er vanzelf weer een verslag op m’n website. 🙂

0 comments on “Gold heat wrapAdd yours →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *