Steun gebroken

Inlaatbuis opnieuw los

Nja, had ik vorige keer de rechterzijde, springt nu de linkerzijde! Het oogje wat de inlaatbuis op z’n plek houdt is gescheurd, het is zo goed als te wijten aan metaalmoeheid op waarop het oogje afbreekt en de inlaatbuis niet goed meer afsluit. Dit kan de auto een hoop vermogen kosten!

Het probleem is te wijten aan de bevestiging van de inlaatbuizen onderop het motorblok zelf.

Steun gebroken

Ik heb voor de goede orde even getekend waar het om ging. Deze is afgebroken op het motorblok, op waarop de inlaatbuis speling kreeg. Hierdoor is het constant gaan trekken en bewegen, op waarop het oogje afbreekt uit metaalmoeheid.

Tja, wat te doen? Alles nieuw eronder zetten? Of voor eens en altijd oplossen door een oplossing zoals deze?

Fix

Het enige nadeel wat je aan deze setup hebt, is dat je bijv. met het vervangen van de riem, standaard het gasklephuis eraf halen moet tesamen met de inlaatbuizen om er fatsoenlijk bij te kunnen komen. Anderzijds zal je er nooit meer last van hebben.

Het probleem zit ‘m in de relatief zachte las waardoor materiaal scheurt. Dit gebeurd bij vele andere RS4 gebruikers (ook s4’s) en er zijn verschillende oplossingen voor. De standaard inlaatbuizen zijn inherent aan scheuren van binnen uit. Dit kan dus boost leak problemen geven.

Inlaatbuis gelast

Het is bekend dat de lasnaden erg zwak zijn. Deze breken hier meestal af, op waarop er speling in de inlaatbuis komt te zitten en binnen no-time het oogje afbreekt. Uiteindelijk hebben we gekozen voor aluminium lassen, dit is de meest simpelste (maar niet de netste) oplossing voor het probleem.

Inlaat aluminium

Dit is een referentiefoto van de andere zijde. Wellicht is de eerste optie, het volledig erin lassen, mischien wel de beste. Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat bij enige boost-problemen het hier nog langer aan zal liggen.

0 comments on “Inlaatbuis opnieuw losAdd yours →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *