Inlaat rs4 b5

Servicebeurt rs4

Bij een servicebeurt van mijn Rs4 begon het volgende een beetje op te vallen:

Inlaat rs4 b5

Het oogje van de inlaatbuis die de inlaat / gasklephuis inging was afgebroken. Hierdoor sluitte de buis niet goed meer en had ik voor het eerst in 2.5 jaar last van ‘boost’ problemen oftewel boost leaks.

Een stukje van de druk die de turbo’s leveren gaan verloren en het blok gaat raar doen omdat de ene bank met cilinders meer drukvulling als de ander heeft. Dit leidt tot rare storingen.

Aangezien zo’n onderdeel weer in de honderden euro’s zal gaan lopen hebben we gekozen voor een andere aanpak:

Aluminium lassen inlaat

Het betreft het lassen van aluminium met als doel het oogje er weer terug op te krijgen zodat deze weer zit:

Inlaat aluminium

Zoals je zien is het gelukt en zit het ding weer op z’n plek. Maar wat veroorzaakt zo’n breuk nou precies? Het is voor het eerst dat ik zoiets zag, dus ik ging wat navraag doen:

Inlaat rs4 b5

Het blijkt dus te gaan om een houder aan de achterzijde van die inlaatbuis, die op ten duur scheurt / afbreekt, en er hierdoor te veel krachten op het oogje alleen komt te staan, die indirect af zal gaan breken. Het tweede probleem is ook de kwetsbare inlaat buizen van Audi zelf.

RS4 B5 inlaat scheuren

Zoals je kunt zien is deze ook gaan scheuren van binnen uit. Let wel: dit zijn niet mijn foto’s, maar referentiefoto’s van andere gebruikers! De oplossing die aangedragen wordt is het huidige systeem te repareren, of de buizen er volledig in te lassen:

Lassen aluminium rs4

Echter verdiend deze natuurlijk geen schoonheidsprijs meer, om bij het gasklephuis te komen zal je het hele systeem moeten demonteren, of gebruik van aangepaste buizen zoals op de volgende foto:

Buizen rs4

Dat laatste lijkt de meest praktische oplossing, omdat dit ander materiaal is, minder snel zal scheuren en qua bevestiging een ‘lifetime’ onder de auto kunnen zitten. Het is algemeen bekend dat Audi relatief zwak materiaal gebruikt. Bij een RS6 zijn bijv. de intercoolers onderhevig aan steenslag en daarop lekkages die hierdoor ontstaan.

Voorlopig zit het zaakje (weer) en kan ik er weer mee rijden zonder issues. Mocht iemand boost problemen hebben begin dan eerst met de inlaat buizen en kijk of je ze heen en weer kunt bewegen zonder ‘al teveel kracht’.

0 comments on “Servicebeurt rs4Add yours →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *